vendredi 25 avril 2008

"A Hero like in Plutarch"


"A HERO LIKE IN PLUTARCH"


Immediately after he returns from America LaFayette sends Minister de Vergennes an important memoir on July,18, 1779: 4000 men with artillery would embark on the Isle of Aix and Lorient, on 3 ships of line, a 50 gun-ship, 3 frigates, 2 cutters. King louis XVI makes his decision only in January 1780. An army consisting of 6000 men is being prepared. Count Rochambeau will be Commander. LaFayette will set sail first on board "Hermione" to break the news to General George Washington and Congress.

Many volunteers are around the young General LaFayette. Those who came back from America, like him, talk about a paradise:

"It isn't without any reason that the young French nobility set foot on Liberty's Fatherland, it had pondered over the American Bill of Rights, had become infatuated with the manners it considered patriarchal and whose gentleness appeared the natural consequence of the democratic régime". (Duc de Castries - LaFayette)

LaFayette's second journey to the United States lasted from March 13, 1780 till January 17, 1782. The French Government gave him for mission to precede the expeditionary force as unofficial emmisary. As soon as he reaches Boston on April 27, 1780, he sends George Washington the following message:

"I am here my Dear General, and in the middle of the joy I feel to become again one of your faithful soldiers, I only take time to tell you I came from France on board a frigate the King gave me for my journey. I have matters of the utmost importance to deliver to you alone. In case my letter finds you on this side of Philadelphia, I beg you to wait for me and I assure that public advantage could result from that. Tomorrow, we go to town, and after tomorrrow, I will leave my ordinary way, to meet my beloved and so held in reverence Friend and General. Farewell. You will easily recognize the handwriting of your young soldier. My compliments to the Staff". Signed LaFayette

The spirit of Liberty blows. The conquest of Independence is moving ahead. The pursuit and research of Enlightenment is on the way along with a program for total reform of the French monarchy. LaFayette's life will prove this all.

Stendhal said about him: "He simply was a hero like in Plutarch".
Painting: LaFayette, Washington and Rochambeau.



"UN HERO A LA PLUTARQUE"

Dès son retour d'Amérique, LaFayette expédie au Ministre de Vergennes le 18 Juillet 1779, un important mémoire: une expédition de 4000 hommes accompagnés d'artillerie, serait embarquée à l'Ile d'Aix et à Lorient, sur 3 vaisseaux de ligne, un vaisseau de 50 canons, 3 frégates, 2 cutters.

Le roi Louis XVI ne se décide qu'en janvier 1780. Une armée de 6000 hommes est composée. Le Comte Rochambeau la commandera. LaFayette partira le premier à bord de l'Hermione pour annoncer la nouvelle au Général George Washington et au Congrès.

Beaucoup de volontaires entourent le jeune Général LaFayette. Ceux qui, comme lui, reviennent d'Amérique, parlent d'un paradis:

"Ce n'est pas impunèment que la jeune noblesse de France avait pris pied dans la Patrie de la Liberté, elle y avait médité la Déclaration des Droits américaine, s'était engouée des moeurs qu'elle avait jugées patriarcales et dont la douceur lui parut la conséquence naturelle du régime démocratique". (Duc de Castries - LaFayette)

Le deuxième voyage de LaFayette aux Etats-unis durera du 13 mars 1780 au 17 janvier 1782. Le gouvernement français l'avait chargé de devancer le corps expéditionnaire comme émissaire officieux.

Dès son arrivée à Boston, le 27 avril 1780, il adresse le message suivant à George Washington:

"Je suis ici mon Cher Général, et au milieu de la joie que j'éprouve à me retrouver un de vos fidèles soldats, je ne prends que le temps de vous dire que je suis venu de France, à bord d'une frégate que le roi m'a donnée pour mon passage. J'ai des affaires de la dernière importance que je dois d'abord communiquer à vous seul. En cas que ma lettre vous trouve de ce côté-ci de Philadelphie, je vous supplie de m'attendre et vous assure qu'il en pourra résulter un avantage public. Deamin, nous allons à la ville, et après-demain, je partirai à ma façon ordinaire, pour rejoindre mon bien-aimé et révéré Ami et Général. Adieu. Vous reconnaîtrez la main de votre jeune soldat. Mes compliments à l'Etat-Major". Signé: LaFayette

L'esprit de Liberté souffle, la conquête de l'Indépendance s'engage plus avant. La poursuite et la recherche des Lumières est en route et avec elle, le programme de réforme de la monarchie française. La vie de LaFayette le démontrera.

Stendhal disait de lui: "Il était tout simplement un héro à la Plutarque".
Tableau: LaFayette, Washington et Rochambeau.

Aucun commentaire: